3 sposoby, aby uniknąć reklamacji składanej przez klientów

Odsyłanie towarów przez niezadowolonych klientów zdarza się stosunkowo często. Dzieje się tak z powodu rozczarowania związanego z tym, że jakość towaru odbiega od tego, co znajdowało się w opisie, bądź nie posiada on przedstawionych funkcji. Zdarza się również, że z różnych powodów towar dociera do klientów uszkodzony. Są jednak sposoby, by uniknąć reklamacji. Przedstawimy trzy najważniejsze. Wśród nich jest odpowiednie zabezpieczenie paczek, m.in. przy pomocy taśm pakowych.

Prawo konsumenta – kiedy klient może złożyć reklamację?

Zanim przejdziemy do 3 niezawodnych sposobów na uniknięcie reklamacji towaru, warto przyjrzeć się prawom konsumenta w tym zakresie, aby zdawać sobie z nich sprawę. Oczywiście kupujący ma prawo zwrócić towar bez podania przyczyny i ma na to 14 dni kalendarzowych. Ma również prawo do gwarancji z tytułu rękojmi, a także gwarancji producenta, jeśli została udzielona. Czas takiej gwarancji wynosi zwykle 2 lata. Jeśli klient zauważy wadliwość zakupionego towaru może zwrócić się do sprzedawcy o jego wymianę lub naprawę, jeśli wystąpiła w przeciągu trwania okresu gwarancyjnego. Nie ma również obowiązku odsyłania towaru w oryginalnym opakowaniu, gdyż tak stanowią przepisy prawa. Tak zwane wady fizyczne mogą dotyczyć nie tylko uszkodzeń, ale zastosowania do produkcji towaru innego materiału niż znajdował się w opisie towaru przez sprzedającego, bądź nie posiadania przez niego właściwości o których pisał sprzedawca, może to dotyczyć np. nierysującej powierzchni płytek. Bardzo częstą przyczyną reklamacji jest niekompletność oferowanego towaru. Oczywiście reklamacji podlegają również towary posiadające tzw. wadę prawną. Ma ona miejsce w sytuacji, gdy sprzedający nie ma prawa własności do towaru, bądź sprzedawany przez niego towar obciążony był zastawem.

Współpraca ze sprawdzonymi producentami i dystrybutorami

Pierwszą kwestią, która musi być dopilnowana jest jakość oferowanych towarów. Należy współpracować jedynie ze sprawdzonymi producentami i dystrybutorami. Jak wiadomo wiele towarów sprowadzanych jest z Chin po okazyjnej cenie i sprzedawanych z zyskiem. Zanim jednak zdecydujesz się na taki biznes musisz sprawdzić czy oferowany towar nie jest przypadkiem gorszej jakości od podobnego oferowanego przez innych producentów. Oczywiście nie zawsze jest to przeszkodą w skutecznej sprzedaży, jednak bywa, że konsumenci mamieni rzekomą jakością porównywalną z firmą x kupują towar, a potem następuje wielkie rozczarowanie. O ile towary fizycznie znajdują się na magazynie można osobiście sprawdzić ich jakość, aby nie inwestować w coś co jest niemal bezwartościowe. Problem pojawia się w sytuacji, gdy firma decyduje się na model droppshipingu, czyli zamawiania towaru bezpośrednio do klienta z hurtowni, nie zawsze znajdującej się w Polsce. Wtedy może okazać się, że towar prezentuje się zupełnie inaczej bądź nie posiada przedstawianych funkcji i wtedy pojawia się problem z licznymi reklamacjami. Dlatego zawsze w takiej sytuacji pewną partię towaru należy zamówić na adres właściwy firmy, aby zweryfikować go przed tym nim zaoferuje się go klientom.

Opis przedmiotu sprzedaży zgodny ze stanem faktycznym

Kolejnym niezawodnym sposobem na uniknięcie reklamacji jest staranne wykonywanie opisów produktów. Liczy się nie tylko to, by opis zachęcał klienta do zakupu, ale przede wszystkim by był zgodny ze stanem faktycznym. Pisanie o domniemanych właściwościach towaru, których w żaden sposób nie można zagwarantować może być przyczyną reklamacji. Nie można również zakłamywać rzeczywistości. Jeśli sprzedawana sukienka tutu dress posiada 3 warstwy, a w opisie znajduje się 6 warstw to może to już być powodem do reklamacji. Podobnie jak złe określenie koloru towaru w opisie. Jeśli w opisie butów zawrze się informację, że ich podeszwa odporna jest na ścieranie, a po kilku wyjściach buty będą niemal jak kapcie, to również trzeba liczyć się z reklamacją. Zatem trzeba ważyć każde słowo, które znajdzie się w opisie towaru, niezależnie od branży. Sklep z akcesoriami lakierniczymi, w którym w opisie znajdzie się 100% pokrycie rys na lakierze, które nie będą widoczne z żadnej perspektywy, nawet pod słońce, naraża się na reklamację ze strony klientów.

Dokładne opakowanie towaru

Jedną z częstszych przyczyn reklamacji jest jego dotarcie w stanie uszkodzonym. Sprzedając ceramikę lub szkło baczną uwagę należy zwracać na odpowiednie opakowanie towaru. Potrzebna będzie folia bąbelkowa, a także taśma pakowa, którą dodatkowo zabezpieczy się folię przed otwarciem. W tym przypadku sprawdza się również wypełnienie kartonu dodatkowo papierem, czy innymi zabezpieczającymi wypełniaczami, zapobiegającymi przed przemieszczaniem się towaru w paczce. Oczywiście sam karton powinien być kilkakrotnie obklejony taśmą pakową. W przypadku kruchych materiałów nie można zapomnieć o nalepce wskazującej na to, co znajduje się w środku i informującej dostarczyciela, że z towarem należy obchodzić się ostrożnie.

Zadbanie o weryfikacje oferowanych towarów przy zamówieniu ich od producenta lub dystrybutora, a także ich właściwy opis, nie zawierający niedopowiedzeń i przekłamań to kluczowe kwestie, które wpływają na znaczące zmniejszenie ilości reklamacji. Istotne jest także zadbanie o opakowanie. Poza standardowymi taśmami pakowymi, można zdecydować się również na te z nadrukiem, na których może się znaleźć nazwa sklepu.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij